Silmaarst soovitab: kuidas digiajastul silmi hooldada

Tänapäeva elu keerleb suures osas kõikvõimalike ekraanide ümber. Paljud inimesed teevad igapäevast tööd arvuti taga, suhtlus lähedaste ja sõpradega kulgeb samuti seal või nutitelefoni vahendusel ning õhtuti vaadatakse televiisorist või arvutist filme. Meie silmad on iga päev mitu tundi mõne ekraani külge kleebitud. Tekkida võib computer vision syndrome ehk arvuti liigkasutusest tekkiv silmade väsimine. Kuidas aga moodsal ajal silmade eest hoolt kanda?

Pea iga silmaarst ütleks, et tegelikult piisab vaid kahest tunnist ööpäevas, et silma väsimise protsent tõuseks kriitilise 90-ni. Väga suur osa inimesi peab oma töö tõttu ekraane aga tunduvalt kauem vaatama.

Tegemist on kõige sagedasema kaebusega, mis arvuti kasutamisega kaasneb. Meie töist produktiivsust võib see vähendada ligi 20 protsenti. Kahjuks esineb seda probleemi nii lastel kui ka täiskasvanutel.

Kuidas aru saada, et veedate liiga palju aega arvuti taga?

  • Silmad on kuivad, punased või ärritunud
  • Tunnete pidevat väsimust
  • Teie nägemine on periooditi hägustunud või näete hoopis topelt
  • Teid vaevavad pea-, õla- või kaelavalud

Millest need kaebused tingitud on? Kui veedate palju aega arvuti või teiste digitaalsete esemete seltsis, väheneb silmade pilgutamise sagedus keskmiselt lausa 66 protsenti ning pikas perspektiivis on tulemuseks ärritunud ja kuivad silmad. Samad kaebused esinevad ka siis, kui silmalihased on ülepinges.

 

Silmaarst soovitab: mida teha ärritunud ja kuivade silmade puhul?

  • Sättige arvuti paika. Sättige arvutiekraan nii, et see oleks käeulatuses ning jääks silmadest veidi allapoole. Ekraan peaks olema otse, et see poleks ülespidi nurga all ja vähendaks seega pimestavat helendust. Ekraaniheledus võiks olla pigem mahe, mitte helevalge. Muutke fondi suurust, et teksti oleks lihtsam lugeda.
  • Järgige 20/20/20 reeglit ehk tehke iga 20 minuti järel 20-sekundiline paus, et midagi 20 meetri kaugusel vaadata.
  • Tehke iga kahe tunni tagant 15-minutiline paus ja jalutage ringi või tehke kergemaid võimlemisharjutusi.
  • Sättige lae- ja ümbritsev valgustus nii, et see ei peegelduks arvutiekraanil.
  • Istuge laua taga nii, et jalad ulatuvad maha ja selg on alati sirgu.
  • Ärge unustage (veidi rohkem kui tavaliselt) silmi pilgutada.
  • Kui Teil on lapsed, siis piirake nende ekraaniaega ning tehke seda ka ise, et eeskuju näidata.

Silmade eest peaks päevast päeva hoolt kandma, et vältida silmade liigset väsimist ning vähendada silmahaiguste tekkimise võimalust. Silmahaiguste kujunemisel on õnneks mitu tulemuslikku meetodit, kuidas neid ravida saab.

Kui Teil on küsimusi või sooviksite meie silmaarstiga neid asju veidi lähemalt arutada, siis võtke meiega ühendust!